Hrad Frýdštejn a skalný hrad Pantheon (Vranov)

Hodnotenie

Po náročnej 7 km túre sme si druhý deň dopriali kratší úsek. Chceli sme toho vidieť veľa a dnešný deň bol na to ako stvorený.

Deň 2: Dobývanie hradov

Český ráj je známy množstvom hradov, zámkov a zrúcanín. My sme si za dnešný cieľ zvolili 2 hrady – hrad Frýdštejn a skalný hrad Pantheon. Obe sú zrúcaniny, no každý z nich dýcha históriou, ktorú sme sa dnes rozhodli odhaliť. Keďže Kamilka je veľký dobyvateľ, bola som si istá, že dnešný výlet sa jej bude páčiť.

Autom sme sa odviezli do obce s rovnomenným názvom Frýdštejn. Hrad sme videli už z diaľky. Na konci obce je parkovisko pod hradom. Nachádza sa však v ostrej ľavotočivej zákrute bez zrkadla. Zaparkujete tu bez problémov za poplatok 30 Kč/deň od utorka do nedele. V pondelok je parkovisko zdarma, keďže je hrad zatvorený (čo sme si nenaštudovali). Z parkoviska k hradu sa musíte vrátiť po asfaltovej ceste zo spomínanej zákruty. Zvlášť pozor si dajte, keď máte so sebou deti, zo zatáčky nie je vidieť prichádzajúce autá. Cesta z parkoviska k rázcestníku Frýdštejn – Kaplička trvá cca. 5 minút.

Rázcestník nás viedol k hradu po červenej značke 0.5 km cez les. Cesta k hradu je asfaltová, vhodná aj pre kočíky, bicykle či kolobežky. Keďže bol pondelok, hrad bol uzavretý. Pred vstupom do hradu sú lavičky, WC, odpadkový kôš tu ale chýba. Hrad je zachovalý a k vstupnej bráne vedú schody. V areáli sú tiež početné schody, s kočíkom návštevu neodporúčam. Prešli sme si ho zvonka, nakukli sme cez okno a hrad márne odolával, Kamilka ho dobyla vyhlásením:

Je to môj hrad.

Prvá dnešná úloha bola splnená. Rázcestník pri hrade ukazoval ďalej po červenej k skalnému hradu Pantheon vzdialenom 1.5 km, my sme však s ohľadom na včerajšie našliapané kilometre a babičkinu kondičku zvolili dobývanie Pantheonu z druhej strany. Rovnakou cestou sme sa teda vrátili späť na parkovisko, odkiaľ sme sa odviezli do obce Malá Skála – Labe (cestou sú ostré zákruty, sáčok v prípade nevoľnosti sa hodí).

Cesta do obce Malá Skála trvala 6 minút. Parkovisko sa nachádza v centre obce pri infocentre. Parkovné je 50 Kč/deň alebo 20 Kč/hodina. Keď sa vyberač parkovného na parkovisku nenachádza, parkovanie je zdarma. Priamo na parkovisku je lavička so stolom a odpadkovým košom, infocentrum, požičovňa lodí, kolobežiek a bicyklov. K dispozícii je aj WC za poplatok 5 Kč. 50 m od parkoviska nájdete 2 cukrárne či pizzeriu.

Pri cukrárni (kde si Kamilka rovno odskúšala zmrzlinu) sme objavili červenú turistickú značku, po ktorej sme sa vydali strmo do kopca 1 km. Cesta lesom stúpala po koreňoch a kameňoch, miestami po schodoch tvorenými zo zeminy a dreva. Po 1 km sme prišli k rázcestníku. Odbočili sme vľavo 0.5 km na vyhliadku Záhradka. Výstup je stredne náročný s lezením po skalách. No ten výhľad stál za to. Plošina s výhľadom, kam len oko dovidí ponúkala pohľad na okolité lesy, obec sme mali ako na dlani, rieka Jizera sa nám vlnila pod nohami a výletníci ju splavovali na lodiach a člnoch. My sme zdatní turisti bez výnimky, výstup zvládla babička, Kamilka i Alex (pes). Inými slovami zvládne to dieťa, staršia osoba, dospelí i pes.

Vrátili sme sa k rázcestníku a tentokrát sme sa vydali vpravo ďalej po červenej. K Pantheonu sme to mali 0.5 km.

V podhradí narazíte na tzv. bránu Pantheonu. Tvorí ju akási jaskyňa, cez ktorú sa z hradu dá uniknúť. Kúsok od nej je hradná studňa. Kamilke sa veľmi páčila. Pozorne počúvala, keď som jej popisovala ako kedysi ťahali vodu zo studne. Kýblik sa samozrejme nezachoval, no v záplave otázok nechýbal. Vstup do hradu tvorí brána, ktorá vyúsťuje na nádvorí. Tam nájdete pokladňu a stánok s občervením s lavičkami a košmi. Nechýbajú suveníry. Vstupné je 50 Kč/dospelí, dieťa zdarma, pes zdarma. Pre psích návštevníkov je pripravená miska s vodou. Na nádvorí stráži hrad socha čiernej vrany (odtiaľ aj ľudový názov Vranov), ktorú keď pohladíte, splní Vám želanie. Toľko nehy v podobe hladenia snáď ešte nezažila 🙂

Prehliadkový okruh má 400 m, dostanete do ruky aj sprievodcu. Trasa je značená číslami, podľa sprievodcu presne viete, na čo sa pozeráte.Letohrádok a nádvorie sú nenáročné, hradby samotné sú náročné, strmé, miestami úzke (babička, Kamilka i Alex zostali na nádvorí). Hradby sa nám veľmi páčili, so sprievodcom sme sa dozvedeli veľa nových informácií. Videli sme Sinedovu jaskyňu (pôvodne Denisova – Sined od zadu), bývalý oltár Madonny, sien troch Mocnárov, Ringulfovu jaskyňu, jaskyňu priateľstva či spokojnosti, Pomník Jiřího z Poděbrad či Karla IV, skalný oltár a aj zaujímavosť smetisko pod hradnou kuchyňou. Pozrite si galériu a posúďte sami.

« 1 z 2 »

Dnes sme zvládli 5 km. Dobyli sme dva hrady a späť na chalupu sa vraciame plné nových zážitkov. Už sa tešíme, čo nám prinesie 3. deň.

Web: www.frydstejn.cz; www.vranov-pantheon.cz

Východzí bod: parkovisko Labe 687, Malá Skála

Cieľový bod: skalný hrad Pantheon (Vranov)